Samordning av marknadsföringen

29 juni 2020 william eriksson
Samordning av marknadsföringen

Kanske säljer du flera versioner av en produkt, men till olika målgrupper? Kanske köper du in en produkt från en stor tillverkare, men vill ha din egen etikett på den? Det behöver inte vara fusk, men det kan vara bra affärer. En bransch kan det vara knivskarp priskonkurrens i, medan det i en annan finns möjligheter till högre prisuttag. Allt sådant kan täckas in av begreppet private label, alltså en etikett som är speciellt designad åt dig för en viss marknad eller en viss kund. Samordna alla kampanjer och maknadsföringsåtgärder i ett integrerat system, så blir hanteringen enkel. Time to market, alltså.

 

Alla processer styrs upp

Anlita ett företag som kan hjälpa dig att effektivisera ditt företags processer. Det sparar du mycket tid och arbete på. Dessutom har man alltid tillgång till senaste versionen av alla styrande dokument, varublad och etiketter. Du minimerar risken för att göra fel, och får tid över för strategiska frågor. Se mer här om du tycker att detta låter intressant. Private label är bara en av alla saker du kan få hjälp med. Letar du efter kunder eller leverantörer som passar in i ditt koncept, kan du samordna sökningen.

 

Private label är vanligt

Tänk på alla fabriker som tillverkar saft, köttbullar, godis eller rengöringsmedel. Det är inte alltid säkert att vi ens vet vem tillverkaren är. Produkten är tillverkad i Sverige för firma X, och telefonnumret går till en konsumentkontakt. Kanske är det lågprisköttbullar du köper, medan företaget helt öppet marknadsför likartade produkter i sitt eget namn till ett mycket högre pris. Det är ett exempel på private label. Kanske säljer du en vara till lågpris, men har hittat en ny nisch, där kunden är van vid en annan prisbild, och du kan sälja din modifierade produkt med private label. Med ett bra integrerat system har du koll på hela processen.

Fler nyheter